(5) didactisch aanbod: schooleigen taken

Rol van de directie:

  • reflecteren, evalueren, promoten van het didactisch aanbod op vlak van ICT en mediaopvoeding
  • bewaren van het overzicht op het gebruikte didactisch aanbod (zie evaluatie en output)

Rol van de titularis:

  • computertoepassingen kunnen gebruiken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van de lessen
  • educatieve software en mediagebruik integreren en implementeren
  • voldoende aandacht hebben voor diversiteit in aanbod van educatieve software en mediagebruik

Rol van de ICT-coördinator + ICT-aanspreekpunt (*):

  • opzoeken, nalezen, beoordelen, bespreken en opstellen van achtergrondsinformatie
  • onderhouden en aanpassen van de website www.ict-platform.be
  • opzoeken, nalezen, beoordelen, uittesten van onlinetoepassingen, programma's, websites
  • redactie met verwijzingen en inbedding in de ICT-competentiegebieden
  • interactieve toepassingen uitwerken
  • aanpassen van de aanstiplijsten
  • reflecteren over educatieve software en mediagebruik (*)
  • beoordelen en waarderen van educatieve software en mediagebruik (*)
  • digitale leeromgevingen evalueren en advies uitbrengen (*)
  • inventarisatie van onlinetoepassingen en educatieve websites en rubricering ervan
  • inventarisatie van software en rubricering van de geïnventariseerde software
  • installeren educatieve software (ICT-werkbalk)
  • aanpassen/vervangen werkbalkstructuur
  • participeren in overlegorgaan ICT binnen scholengemeenschap (*)
  • op elkaar afstemmen van gebruikte softwarepakketten
  • verzamelen, beoordelen bronnen en materiaal praktijkdagen
  • software uitproberen, desgevallend installeren en gebruik opvolgen
  • aanmoedigen tot deelname (*)
  • implementatie door doelgroepgericht uit te nodigen en te werken (*)
  • vragen van mensen verzamelen (signalen interpreteren) (*)
  • initiatieven nemen tot maken van werkbladen bij thema’s, projecten, lesgehelen,… (*)
  • onderhoud eigen schoolwebsite (kalender, evt. fotogedeelte) (*)
  • verstrekken van informatie bij software (*)
  • in samenwerking met de betrokken collega's eindtermen en leerplannen van diverse vakken screenen op ICT-toepassingen (*)
  • updates algemeen
  • nieuwe softwarepakketten installeren en integreren binnen de bestaande structuur
  • software onderhouden en zo nodig updaten (vb. antivirus)
  • nieuwe software zo nodig registreren bij de softwareleverancier
  • programma's en bestanden archiveren
  • installeren en evalueren van nieuwe software in een testomgeving
  • geïnstalleerde pakketten vlot toegankelijk maken, overtollige bestanden verwijderen
  • specifieke software voor leerlingenadministratie, rapporten, oudleerlingen, personeelsbeheer, (dubbele) boekhouding, productiebeheer (technische scholen), rapportering, (gedifferentieerde) elektronische post, lessenrooster