(4) materieel beheer: aanwending en objectieven

betreffende toestellen en mediavoorzieningen:

(de aanschaf en inzet van computers, netwerk, randapparatuur, mobiele technologie, digitale schermen, software, (online) toepassingen, apps, enz. verloopt via intern overleg en door beroep te doen op (externe) expertise)
  1. in ........ - ........ wordt een laptop ter beschikking gesteld in ...
  2. in ........ - ........ wordt een laptop ter beschikking gesteld voor de zorg + een laptop voor leerlingen met een aparte curriculumbegeleiding
  3. in ........ - ........ worden nieuwe toestellen voorzien voor de computerklas; de oudere toestellen worden geüpgradet en ingezet in diverse klassen
  4. in ........ - ........ wordt een laptop ter beschikking gesteld in ...
  5. in ........ - ........ wordt een laptop ter beschikking gesteld voor de zorg
  6. in ........ - ........ wordt een beamer ter beschikking gesteld in ...
  7. in ........ - ........ worden tablets ter beschikking gesteld in ...
  8. in ........ - ........ worden smartphones ter beschikking gesteld in ...

betreffende de keuze van applicaties:

(gericht op de verhoging van het leerrendement (educatieve software, online tools, apps, website, enz.) en op op een doelmatige organisatie (digitale planningstool, volgsysteem, rapport, communicatieplatform, website) in overleg met een afvaardiging van het team)
  1. er moet voldoende software en/of accounts zijn (zie didactisch aanbod)
  2. inzetbaar voor diverse toepassingen (oefenen, leren, informatie verwerken, creatief presenteren)
  3. inzetbaar in diverse leergebieden
  4. aansluitend bij curriculum
  5. mogelijke feedback via de applicatie indien mogelijk
  6. gebruiksvriendelijk
  7. motiverend

betreffende het onderhoud van toestellen en mediavoorzieningen:

  1. er wordt proactief gepland of gewerkt volgens FIFO (first in first out) of FEFO (first expired first out)-modellen
  2. de ICT-coördinator krijgt voldoende tijd voor technische en beheerstaken
  3. een inventaris wordt jaarlijks bijgewerkt en voorgelegd
  4. er is een duidelijke begroting
  5. er is een bewakingsbeleid om toe te zien op het juiste gebruik van infrastructuur en toepassingen
  6. een afvaardiging van het team wordt geraadpleegd omtrent de doeltreffendheid en continuïteit van de voorzieningen

betreffende veiligheid:

  1. er dienen zo weing mogelijk verlengsnoeren gebruikt te worden
  2. kinderen mogen niet in contact kunnen komen met stekkerdozen
  3. dominoblokken zijn verboden
  4. naar brandveiligheid staat er een brandblusapparaat bij de computerklas
  5. de plattegronden geven een overzicht van de meldpunten om brandalarm te geven
  6. de richtlijnen voor evacuatie en verzamelplaatsen hangen in elke klas
  7. leerkrachten worden jaarlijks ingelicht over de brandevacuatie

betreffende ergonomie:

  1. ellebogen op tafelhoogte, voeten zijn gesteund, steun in de lage rug
  2. het scherm recht voor de leerling, bovenrand scherm lager dan de ogen, scherm op armlengte afstand
  3. toetsenbord op 10 cm van de tafelrand
  4. computermuis dichtbij het toetsenbord
  5. geen lichtinval op het scherm
  6. regelmatig van houding veranderen, na 30 minuten even bewegen