- aansluiten bij de behoeften van individuele leerkrachten (die afhankelijk zijn van onderwijsvisie, houding ten aanzien van en fase van ict-gebruik en persoonlijkheidskenmerken) om minimale digitale vaardigheden bij te brengen
- geregelde aandacht voor het concrete ict-gebruik in de klas, zowel door voorbeelden en demonstraties als in de vorm van gelegenheid tot oefenen en uitproberen
- inzicht verwerven in hoe ICT didactisch ingebed kan worden
- stelling nemen omtrent instrumentele vaardigheden van leerlingen
- zorg voor continuïteit: als de ICT-coördinator wegvalt moet iemand kunnen overnemen (aanspreekpunt). De voortgang van ICT mag niet afhankelijk zijn van één persoon.
- zorg voor continuïteit: zowel de ICT-coördinator als het ICT-aanspreekpunt geven op geregelde tijdstippen coaching naar de leerkrachten toe. Op die manier wordt er getracht om de leerkrachten bij te brengen wat er aan ICT-mogelijkheden bestaat, om het de leerkrachten gemakkelijker te maken ICT-toepassingen te vinden, om de leerkrachten zelfzekerder te maken bij de ICT-toepassingen
- samen activiteiten met ICT ontwerpen om het collaboratief leren aan te moedigen
- er wordt beleidsruimte aan leraren gegeven om met ICT te experimenteren
- coachingen georganiseerd m.b.t. de onderwijskundige integratie van ICT in de actuele praktijk
- de digitale competenties worden op geregelde basis geëvalueerd en bijgestuurd
- er is ruimte voor permanente vorming voor ICT-coördinator
- de ICT-coördinator ondersteunt het veranderingsmanagement m.b.t. ICT voor de directeur
|