(4) digitale competenties: kwaliteitszorg en objectieven

voor de kinderen:

OBJECTIEF 1:  een technische leerlijn is GEEN doel op zich, maar maakt deel uit van de technisch-instrumentele vaardigheden vanuit de kleuterschool

OBJECTIEF 2:  in 2010-2011 worden leerlingenwijzers en stappenplannen gepromoot om meer kansen te bieden zelf ICT-gerelateerde zaken uit te proberen

OBJECTIEF 3:  in 2011-2012-2013 worden ateliers gepromoot om het ICT-proces intenser te ondersteunen

OBJECTIEF 4:  in de loop van 2012-2013 wordt de mogelijkheid geboden om kennis te maken en te experimenteren met een tablet

OBJECTIEF 5:  in de loop van 2013-2014-2015 worden kansen geboden aan de kinderen om:
  • kennis, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de hen omringende wereld met het doel ze te kennen, te begrijpen en te gebruiken (ME1)
  • kennis, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen die bijdragen tot het ontwikkelen van een waardebewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door henzelf en anderen in de hen omringende wereld (ME2)
  • technische en instrumentele competentie, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen die nodig zijn om de voor hen bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken (ME3)

OBJECTIEF 6:  in de loop van 2013-2014 wordt in de bovenbouw de mogelijkheid geboden om kennis te maken met enkele lessen met een lesverloop zoals beschreven in 'A school in the cloud' (Sugata Mitra - SOLE: selforganized learning environment). Download hier de SOLE-toolkit.

OBJECTIEF 7:  in de loop van 2014-2015 wordt verwacht minimaal 2 metromodellen uit te proberen

OBJECTIEF 8:  in de loop van 2015-2016 worden doelen geformuleerd die ressorteren onder de hoofdcompetenties en de competentiegroepen zoals die terug te vinden zijn op het ict-platform



voor het team:

OBJECTIEF 1:  wegen tot implementatie van ICT worden besproken

OBJECTIEF 2:  in 2009-2010 wordt maandelijks één avond nachools de kans geboden om vragen i.v.m. ICT te bespreken, te plannen, uit te proberen

OBJECTIEF 3:  in 2010-2011 worden leerkrachtenwijzers gepromoot om meer kansen te bieden zelf ICT-gerelateerde zaken uit te proberen

OBJECTIEF 4:  in 2011-2012-2013 worden ateliers gepromoot om het ICT-proces intenser te ondersteunen

OBJECTIEF 5:  in 2012-2013 worden n.a.v. de gegevens van de algemene enquête ‘ICT na 10 jaar’ op maat gemaakte coachingsessies gepromoot om het ICT-proces intenser te ondersteunen

OBJECTIEF 6:  in 2013-2014-2015 wordt het leergebiedoverstijgende leerplan ‘media’ geïntroduceerd en wordt eerstelijnshulp geboden om het te leren integreren in het lesverloop

OBJECTIEF 7:  in 2014-2015 wordt verwacht inzicht te krijgen in de functie van een metromodel: zie “Implementatie leerplan media via METROMODELLEN” (goedgekeurd door Edubit)

OBJECTIEF 8:  in 2015-2016 wordt verwacht inzicht te krijgen in de uitbouw van de digitale knapzakken en het digitaal zakboek