(5) digitale competenties: schooleigen taken de uitvoering

Rol van de directie:

  • coachen
  • stimuleren
  • scholingsbeleid
  • veranderingsmanagement

Rol van de titularis:

  • deelnemen aan scholingsactiviteiten die betrekking hebben op professioneel computergebruik
  • kennis en vaardigheden verwerven, zowel didactisch als organisatorisch, die nodig zijn om met de leerlingen te kunnen werken met educatieve programma's en apps
  • een bijdrage leveren aan de invoering en ontwikkeling van ICT op school
  • deelnemen aan tussentijdse evaluaties
  • ouders rapporteren over de vorderingen van hun kind

Rol van de ICT-coördinator + ICT-aanspreekpunt (*):

  • coachen bij het gebruik van e-mail en internet (*)
  • coaching van leerkrachten bij software (installatie en gebruik) (*)
  • implementeren van applicatiegebruik, werkvormen, websites volgens de leerlijn (*)
  • uitwerken van een digitale les, een atelier, een metromode, een leerlingenwijzer, een stappenplanl rond ... (*)
  • collega's sensibiliseren en stimuleren met betrekking tot ICT-toepassingen en media(middelen) in hun leergebieden (*)
  • collega's aanmoedigen tot en begeleiden bij het leveren van bijdragen aan de schoolwebsite (*)
  • overleg organiseren met collega's rond specifieke thema's (*)
  • informatie verstrekken aan collega's aangaande nieuwe leer- en mediamiddelen en mogelijkheden (*)
  • interesse wekken voor websites, mediamiddelen, leeromgevingen (*)
  • informatie over educatieve software en websites doorgeven aan collega's (*)
  • eerstelijnshulp bieden aan collega's inzake basisvaardigheden ICT (hardware/software) (*)
  • collega's begeleiden en helpen bij het oplossen van kleine technische problemen inzake software of hardware op school (*)
  • personeelsleden in een schooladministratieve context ondersteunen (rapportering, schoolreglement,...)
  • administratieve ondersteuning voor de ICT-coördinator of het ICT-team zelf door externe partijen
  • organiseren van naschoolse cursussen
  • logistieke voorbereiding van de ICT-cursus: aanmaken brochures, voorbereiden presentatie,...
  • documentatie verzamelen, ordenen en actualiseren om op de hoogte te blijven van recente evoluties op het gebied van ICT zowel op technisch als didactisch vlak
  • nascholing volgen om huidige en toekomstige vernieuwingen aan de ICT-infrastructuur te kunnen beheren en pedagogisch-didactische vernieuwingen te kunnen implementeren
  • deelnemen aan door de onderwijskoepel, begeleiding of andere organisaties georganiseerde bijscholingssessies en studiedagen voor ICT-coördinatoren (*)
  • via (zelf)studie en literatuur op de hoogte blijven van ICT-trends
  • via literatuurstudie grondige kennis van en ervaring met niet-vakgebonden apparatuur en programmatuur (besturingssysteem, shells, tools, utilities, antivirussoftware, ...) opbouwen, voor het efficiënt gebruik en onderhoud ervan
  • via (zelf)studie eigen experimenten uitvoeren met hardware, software en netwerken
  • nascholing volgen en deelnemen aan werkgroepen in het kader van onderwijsvernieuwing (*)
  • specifieke deskundigheid opbouwen op het vlak van beheer (apparaat-, netwerk-, cloud-, communicatie-)
  • digitale leeromgevingen evalueren en advies uitbrengen
  • collega's begeleiden en helpen bij het oplossen van kleine technische problemen inzake software of hardware op school of op hun pc thuis (voor zover het met hun lesopdracht te maken heeft) (*)
  • implementatie door doelgroepgericht uit te nodigen en te werken
  • de ICT-opleidingsnoden en -problemen op school inventariseren en analyseren
  • directie en collega's adviseren betreffende een ICT-nascholingsplan (*)
  • een ICT-nascholingsplan uitwerken en de realisatie ervan opvolgen en zo nodig bijsturen (*)
  • basisvaardigheden ICT aanleren aan collega's (*)
  • collega's informeren over en doorverwijzen naar externe bijscholingsinitiatieven (*)
  • leidraden en reglementering bij het gebruik van de ICT-infrastructuur en media ontwikkelen en promoten