- coachen bij het gebruik van e-mail en internet (*)
- coaching van leerkrachten bij software (installatie en gebruik) (*)
- implementeren van applicatiegebruik, werkvormen, websites volgens de leerlijn (*)
- uitwerken van een digitale les, een atelier, een metromode, een leerlingenwijzer, een stappenplanl rond ... (*)
- collega's sensibiliseren en stimuleren met betrekking tot ICT-toepassingen en media(middelen) in hun leergebieden (*)
- collega's aanmoedigen tot en begeleiden bij het leveren van bijdragen aan de schoolwebsite (*)
- overleg organiseren met collega's rond specifieke thema's (*)
- informatie verstrekken aan collega's aangaande nieuwe leer- en mediamiddelen en mogelijkheden (*)
- interesse wekken voor websites, mediamiddelen, leeromgevingen (*)
- informatie over educatieve software en websites doorgeven aan collega's (*)
- eerstelijnshulp bieden aan collega's inzake basisvaardigheden ICT (hardware/software) (*)
- collega's begeleiden en helpen bij het oplossen van kleine technische problemen inzake software of hardware op school (*)
- personeelsleden in een schooladministratieve context ondersteunen (rapportering, schoolreglement,...)
- administratieve ondersteuning voor de ICT-coördinator of het ICT-team zelf door externe partijen
- organiseren van naschoolse cursussen
- logistieke voorbereiding van de ICT-cursus: aanmaken brochures, voorbereiden presentatie,...
- documentatie verzamelen, ordenen en actualiseren om op de hoogte te blijven van recente evoluties op het gebied van ICT zowel op technisch als didactisch vlak
- nascholing volgen om huidige en toekomstige vernieuwingen aan de ICT-infrastructuur te kunnen beheren en pedagogisch-didactische vernieuwingen te kunnen implementeren
- deelnemen aan door de onderwijskoepel, begeleiding of andere organisaties georganiseerde bijscholingssessies en studiedagen voor ICT-coördinatoren (*)
- via (zelf)studie en literatuur op de hoogte blijven van ICT-trends
- via literatuurstudie grondige kennis van en ervaring met niet-vakgebonden apparatuur en programmatuur (besturingssysteem, shells, tools, utilities, antivirussoftware, ...) opbouwen, voor het efficiënt gebruik en onderhoud ervan
- via (zelf)studie eigen experimenten uitvoeren met hardware, software en netwerken
- nascholing volgen en deelnemen aan werkgroepen in het kader van onderwijsvernieuwing (*)
- specifieke deskundigheid opbouwen op het vlak van beheer (apparaat-, netwerk-, cloud-, communicatie-)
- digitale leeromgevingen evalueren en advies uitbrengen
- collega's begeleiden en helpen bij het oplossen van kleine technische problemen inzake software of hardware op school of op hun pc thuis (voor zover het met hun lesopdracht te maken heeft) (*)
- implementatie door doelgroepgericht uit te nodigen en te werken
- de ICT-opleidingsnoden en -problemen op school inventariseren en analyseren
- directie en collega's adviseren betreffende een ICT-nascholingsplan (*)
- een ICT-nascholingsplan uitwerken en de realisatie ervan opvolgen en zo nodig bijsturen (*)
- basisvaardigheden ICT aanleren aan collega's (*)
- collega's informeren over en doorverwijzen naar externe bijscholingsinitiatieven (*)
- leidraden en reglementering bij het gebruik van de ICT-infrastructuur en media ontwikkelen en promoten
|