(1) digitale competenties: visie en uitgangspunten


Veel in onze huidige samenleving is onderhevig aan vlugge veranderingen, maar op vlak van internet en communicatie gaat het razendsnel.
Omwille van het ingrijpende karakter van de technologieën is een wisselwerking ontstaan die de maatschappij in een voortdurende staat van overgang brengt. ICT doordringt en beheerst veel van onze handelingen.
Hoe verdeeld ook in onderwijskundige middens de meningen over het gebruik van ICT zijn, ze weerspiegelen de transformatie die plaatsheeft in de maatschappij.

Vasthouden aan de fundamenten van kennis, inzicht en toepassingen of openstaan voor de “stealth education” waarmee jongeren onder de radar zichzelf en elkaar leren?
De veilige en gekende omgeving blijven bewonen of durven denken aan een cyber(ver)huis?
Voor de “born digital”-generatie is er geen sprake van een of-verhaal, maar een en-verhaal.
Het is onze taak om ze voor te bereiden op een leven lang leren in een steeds veranderende wereld.

Hoe doe je aan systeeminnovatie om dingen te veranderen, wat onderneem je om dingen te verbeteren, wat onderneem je om dingen te vernieuwen in het licht van de 21ste eeuw?
Er is naast hardware (de technologie, het inventieve) en software (de idee, de visie, de doelstelling) ook nood aan orgware (de organisatorische en institutionele voorwaarden die van invloed zijn op de ontwikkeling en het functioneren van innovatie).

M.a.w.:
  • hoe bekijk je nieuwe leer- en hulpmiddelen?
  • hoe veranderen we het leergedrag ten gronde?
  • zijn leerkrachten in staat de traditionele onderwijsstijl om te vormen?
  • vanaf wanneer kan een leerling het eigen leerproces sturen?
  • implementeren we mathetiek (leer van het leren) i.p.v. didactiek (leer van het onderwijzen)?
  • kunnen we het model van de 21ste eeuwse vaardigheden vertalen naar onze praktijk?
  • ...
De school heeft grote inspanningen geleverd via conferenties en praktijkdagen om ICT toegankelijker te maken.

Toch ervaren meerdere leerkrachten (kennis)achterstanden in het gebruik van ICT.
Het gaat daarbij soms om het persoonlijk gebruik van ICT, maar vooral om het gebruik van ICT als didactisch hulpmiddel ten behoeve van leersituaties.

Deskundigheidbevordering op het gebied van ICT is meer dan ICT-vaardigheden leren.
Het gaat om het doelbewust inzetten van ICT-toepassingen.
ICT implementeren in de bestaande onderwijspraktijk vergt een voortgezette scholing.

Inzake mediageletterdheid, mediawijsheid, technische en instrumentele competentie zullen inspanningen geleverd worden via externe of interne vorming om vertrouwdheid met (nieuwe) media(middelen) te realiseren en zo de integratie ervan in diverse leergebieden te ondersteunen of versterken.