(2) Beleidsvisie: aandachtspunten bij de formulering van het ICT-beleid
In onderwijsleersituaties waar aanleg, tempo en interesse van kinderen centraal staan is het gebruik van ICT een troef. Directie en leerkrachten staan doorgaans positief tegenover de mogelijkheden die ICT te bieden heeft en beseffen de mogelijke meerwaarde van ICT, mits doordacht aangewend.

AANDACHTSPUNT 1:  ICT integreren veronderstelt dat er verder gezocht wordt naar de plaats van ICT binnen de heersende visie op onderwijs.

Enkele richtinggevende vragen om de visie op regelmatige basis bij te sturen:
  • ligt het accent op onderwijs als (kennis)overdracht?
  • (waar, wanneer) wordt er gekozen voor interactief leren?
  • hoeveel ruimte is er voor zelfontdekkend leren?
  • hoe is de rolverdeling tussen leraar en leerling, tussen leerlingen onderling?
  • welke doelen en verwachtingen worden gesteld?

 

AANDACHTSPUNT 2:  de vraagstelling naar ICT binnen de visie op onderwijs drukt ook verwachtingen uit over de kinderen.

Enkele richtinggevende vragen om de visie op regelmatige basis bij te sturen:
  • wordt competentie als de belangrijkste factor in hun leren beschouwd?
  • staat de relatie tot anderen centraal in de leerprocessen?
  • ligt het accent op autonomie in de schoolloopbaan?

De standpunten en de keuzes die omtrent bovenstaande gemaakt worden zijn van invloed op het klassenmanagement (zie "schooleigen taken").

 

AANDACHTSPUNT 3:  door veelvuldig en op regelmatige tijdstippen gebruik te maken van ICT-applicaties worden de kinderen vertrouwd gemaakt met de mogelijkheden van de digitale middelen en leren ze de beginselen van applicaties onder de knie krijgen. Ze begrijpen dat devices met zorg moeten gebruikt worden en ze geraken vertrouwd met online werken door o.a. het gebruik van het ICT-platform.