(4) Beleidsvisie: kwaliteitszorg - objectieven

Van aanvulling naar invulling ?

OBJECTIEF 1: ICT doelbewust, consequent en constructief inschakelen om de leerprocesgerichte competenties bij kinderen te helpen vormen zodat zij o.a. via het gebruik van ICT:
  1. relevante informatie kunnen zoeken en gebruiken
  2. planmatig leren werken bij het maken van een werkstuk, het voorstellen van een onderwerp, ...
  3. zelfstandig leerstof verwerken
  4. met elkaar overleggen om oplossingen te zoeken voor een probleem
  5. keuzes maken in de oriëntatie van het eigen leerproces
  6. de eigen mogelijkheden en grenzen verkennen in het creatief en zelfontdekkend vormgeven
  7. de eigen actieve rol binnen de kennisoverdracht opnemen
  8. verantwoord en doelbewust gebruik van communicatiemiddelen en nieuwe media
OBJECTIEF 2: afspraken maken op schoolniveau in het gebruik, in gradatie en de samenhang van de ICT-bronnen, m.a.w.:
  1. bespreken en beslissen welke applicaties verder ingezet, bijgestuurd, aangepast, toegevoegd zullen worden (ICT-platform, ICT-leerlijnen, ICT-werkbalk, zoekmachines, bordboeken, ICT-ateliers, metromodellen, ...)
  2. bespreken en beslissen welke middelen verder ingezet, aangepast, vervangen, toegevoegd zullen worden (beamers, whiteboards, smartboards, digitale camera, touchscreens, tablets, smartphones, ...)
  3. nadenken als team over de verhouding tussen frontaal doceren tegenover interactief en adaptief leren (inzet van de computer in de klas, de computerklas)
  4. nadenken als team over klassenmanagement en leerkrachtenstijl
  5. toekennen van het aandeel ICT in de schoolloopbaanontwikkeling i.f.v. de keuze van het eigen leerpad
  6. herbronnen bij het binnenhalen van nieuwe media
  7. verdere integratie van draadloos internet
OBJECTIEF 3: aanpassingen doorvoeren naargelang van de veranderingen in eindtermen, leergebiedoverstijgende leerplannen enz. m.a.w.:
  1. bespreken en beslissen hoe het vernieuwde leerplan 'media' (2012) op geïntegreerde manier verder wordt geïmplementeerd
  2. ontwikkelen van strategieën om de veranderende visie op 'leren' te introduceren
  3. koppelen van de eindtermen ICT aan het leerplan media
  4. onderzoeken welke ontwikkelingslijnen kunnen gevolgd worden om het werken rond mediawijsheid, mediageletterheid en mediavaardigheden te ondersteunen