Van aanvulling naar invulling ?
OBJECTIEF 1: ICT doelbewust, consequent en constructief inschakelen om de leerprocesgerichte competenties bij kinderen te helpen vormen zodat zij o.a. via het gebruik van ICT:
- relevante informatie kunnen zoeken en gebruiken
- planmatig leren werken bij het maken van een werkstuk, het voorstellen van een onderwerp, ...
- zelfstandig leerstof verwerken
- met elkaar overleggen om oplossingen te zoeken voor een probleem
- keuzes maken in de oriëntatie van het eigen leerproces
- de eigen mogelijkheden en grenzen verkennen in het creatief en zelfontdekkend vormgeven
- de eigen actieve rol binnen de kennisoverdracht opnemen
- verantwoord en doelbewust gebruik van communicatiemiddelen en nieuwe media
OBJECTIEF 2: afspraken maken op schoolniveau in het gebruik, in gradatie en de samenhang van de ICT-bronnen, m.a.w.:
- bespreken en beslissen welke applicaties verder ingezet, bijgestuurd, aangepast, toegevoegd zullen worden (ICT-platform, ICT-leerlijnen, ICT-werkbalk, zoekmachines, bordboeken, ICT-ateliers, metromodellen, ...)
- bespreken en beslissen welke middelen verder ingezet, aangepast, vervangen, toegevoegd zullen worden (beamers, whiteboards, smartboards, digitale camera, touchscreens, tablets, smartphones, ...)
- nadenken als team over de verhouding tussen frontaal doceren tegenover interactief en adaptief leren (inzet van de computer in de klas, de computerklas)
- nadenken als team over klassenmanagement en leerkrachtenstijl
- toekennen van het aandeel ICT in de schoolloopbaanontwikkeling i.f.v. de keuze van het eigen leerpad
- herbronnen bij het binnenhalen van nieuwe media
- verdere integratie van draadloos internet
OBJECTIEF 3: aanpassingen doorvoeren naargelang van de veranderingen in eindtermen, leergebiedoverstijgende leerplannen enz. m.a.w.:
- bespreken en beslissen hoe het vernieuwde leerplan 'media' (2012) op geïntegreerde manier verder wordt geïmplementeerd
- ontwikkelen van strategieën om de veranderende visie op 'leren' te introduceren
- koppelen van de eindtermen ICT aan het leerplan media
- onderzoeken welke ontwikkelingslijnen kunnen gevolgd worden om het werken rond mediawijsheid, mediageletterheid en mediavaardigheden te ondersteunen
|