(5) Beleidsvisie: schooleigen taken bij de uitvoering

Rol van de directie:

  • beleidsontwikkeling op directieniveau
  • zorg dragen voor de voortgang van het ict-beleid op school (monitoren van het proces waarin ict wordt geïntegreerd)
  • ondersteuning en overleg bij de uitvoering van het beleidsplan
  • bewaking van de planning
  • overleggen en evalueren met de ICT-coördinator(en)
Rol van de titularis:
Vaststelling: de visie op onderwijs leidt vaak vanzelfsprekend tot een bepaalde handelwijze m.b.t. het inzetten van ICT:
  • wie onderwijs hoofdzakelijk beschouwt als overdracht van kennis:

    1. schakelt ICT als aanvulling in
    2. hanteert ICT als extra oefenstof
    3. bouwt ICT in op min of meer vaste tijdstippen in het klashouden


  • wie het accent op interactie legt:

    1. zet ICT vaak als methodisch onderdeel van het leren in
    2. schakelt ICT in dag-/weektaak in
    3. maakt ICT onderdeel van contractwerk
    4. stemt ICT af op het eigen niveau van het kind
    5. zet ICT als deel van het samenwerkend leren in


  • wie kinderen constructief zelf op ontdekking laat gaan:

    1. koppelt ICT los van een methode
    2. laat leerlingen hun eigen (be)doel(ing)en weergeven en het eigen leerpad ontplooien (o.a. via ICT)


Rol van de ICT-coördinator + ICT-aanspreekpunt (*):

  • (helpen *) uitwerken van een pedagogisch-didactische ICT-visie
  • uitwerken van een technische ICT-visie
  • visie toetsen in samenwerkingsverbanden binnen de scholengemeenschap en daarbuiten
  • voorbereiden van een ICT-beleidsplan
  • adviseren bij de uitvoering van het ICT-beleidsplan (*)
  • planning opstellen voor de realisatie van de pedagogisch-didactische en technische doelen van het ICT-beleidsplan
  • ICT-projecten met externe organisaties opvolgen
  • deelnemen aan externe werkgroepen i.v.m. ICT (*)