(1) Beleidsvisie: uitgangspunten en inhoudelijke keuzes
Binnen het schoolteam is er ruimte om over het onderwijsaanbod en visie op leren in het algemeen te overleggen.
Op geregelde tijdstippen (personeelsvergaderingen, conferenties, regiowerkingen, ...) staan pedagogische en didactische onderwerpen op de agenda en kunnen ook meningen, standpunten en trajecten rond ICT worden voorgesteld en uitgewerkt.

ICT in de klaspraktijk kent vele vormen: van sluimerend aanwezig tot actief ingezet. In het voorbije decennium werd veel gecommuniceerd over ICT, gecoacht en nageschoold, infrastructuren werden aangepast, visie en inhoud werden bijgesteld. Toch blijven informatie- en communicatietechnologieën wisselend aangewend en geraken ze moeilijk structureel verankerd, ook al omdat ICT geen blijvende prioriteit is. Nochtans bepaalt haar uitdrukkelijke aanwezigheid het onderwijsgebeuren grondig.

Traditioneel onderwijzen we leerstof vanuit de driedeling: wat? waarmee? hoe? Anders gezegd: in het didactisch handelen zoeken wij voortdurend naar zinvolle wegen om kennis over te brengen aan kinderen. Nu ons handelen zich volop in een informatie- en communicatieomgeving situeert en daar niet langer van geïsoleerd blijft, wordt onze kerntaak grondig bevraagd. In het overbrengen van kennis moeten we actiever inzetten op de vaardigheden en de competenties van de lerende en op de mogelijkheden van de media. In een mediawijs landschap dienen we didactische wegen te hertekenen tot persoonlijke leertrajecten.





Een didactische benadering die daarmee rekening houdt werpt drie fundamentele vragen op:
  • welke innovaties (I) worden structureel in de dagelijkse praktijk ingebouwd vanuit de actieve betrokkenheid van kinderen?
  • welke leerprocesgerichte competenties (C) worden daadwerkelijk nagestreefd in een schoolloopbaan?
  • welke concrete trajecten (T) mogen kinderen afleggen om kennis en informatie te verwerven en om te communiceren?

Het gebruikelijke onderwijsmodel wordt niet louter verrijkt, maar fundamenteel gewijzigd.

Enkele basisprincipes van het ICT-beleid op onze school:

  • in formele en informele momenten kan ten allen tijde en op aanvraag van alle betrokkenen gesprekstijd en overleg voorzien worden om het item ICT aan bod te laten komen
  • coaching ter ondersteuning van de competentie van directie, leerkrachten, andere teamleden en begeleiding van leerlingen bij gebruik en implementatie van ICT kunnen ten allen tijde formeel en informeel georganiseerd worden
  • kinderen worden begeleid in de digitale wereld: zij kunnen zelfstandig of begeleid, alleen of in groep leren, oefenen, zoeken, verwerken, bewaren, presenteren, communiceren, creatief vormgeven m.b.v. de digitale middelen die de school ter beschikking stelt
  • kinderen leren geleidelijk aan om eigen resultaten van werken via ICT te bewaren, lokaal of in the cloud
  • er wordt gewerkt vanuit de opvatting dat ICT geÏntegreerd wordt in de gangbare leerprocessen
  • digitale toestellen op school zijn in de regel gebruiksklaar of worden zo spoedig mogelijk hersteld en in gebruik genomen
  • elke klas beschikt minstens over een toestel waarmee op het internet kan gesurft worden
  • het materiële beheer wordt minstens eenmaal per jaar geëvalueerd
  • de algemene werking rond ICT en de integratie wordt minstens eenmaal per jaar geëvalueerd
  • in de toekomst zal er gestreefd worden naar het structureel inlichten van ouders over het ICT-gebeuren op school

In de aandacht voor integratie van ICT in de dagelijkse praktijk:

  • wordt rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen
  • wordt aparte instructie gegeven aan (zorg)kinderen
  • wordt aandacht geschonken aan zelfstandig leren
  • worden leersituaties gezocht waar rekening gehouden kan worden met het eigen (leer)tempo
  • wordt aandacht besteed aan het leren samenwerken met anderen