doel: leerlingen bewuster laten nadenken over en omgaan met veiligheid voor zichzelf en een ander in het verkeer
Onder deze noemer kunnen heel veel activiteiten vallen. Binnen een verkeersweek kunnen diverse doelgroepen in dit voorstel wellicht hun gading vinden en als school gezamenlijk een ICT-atelier doorlopen met elk hun eigen accent.
Voor kleuters kan dit zijn a.d.h.v. de iconen rond verkeer van het onderdeel i-bord voor kleuters waarvan hier slechts een aantal voorbeelden:
- geluiden herkennen in het verkeer
- praatplaat over halen en brengen naar school
- praatplaat leren oversteken (op het zebrapad)
- ...
Tip: werk met de beamer of laat de kinderen een koptelefoon gebruiken
Voor het 1ste en 2de leerjaar zijn er praat- en doeplaten via i-bord voor de onderbouw waarvan hier ook een aantal voorbeelden:
- verkeer aan het begin van een nieuw schooljaar
- praatplaat over halen en brengen naar school
- onverwachte zaken (ook geluiden)
- ...
Voor de bovenbouw kan er (al dan niet via leerlingenwijzer) geleerd worden over:
- de fietsuitrusting (leerlingenwijzer)
- zelf fietsen
- zien en gezien worden (leerlingenwijzer)
- de gordel in de auto (animatiespel)
- de dode hoek (leerlingenwijzer)
- voorrang geven
- gevaarlijke punten in het verkeer
- verkeersvaardigheid
- ...
In aanmerking komen dan o.a.:
|