ICT-BELEIDSPLAN: digitaal zakboek (klaspraktijk)

werken via een ICT-atelier

= een didactisch traject voor de leerkracht om leerprocessen innovatief te ondersteunen bij het werken aan (media)competenties

kenmerken:
  • een korte of lange sessie waarbij kinderen een vorming krijgen in digitale activiteiten, technieken en middelen om leerstof te verwerken
  • gekoppeld aan een leerlingenwijzer(s) om het zelfstandig of coöperatief werken te bevorderen
  • voorbereid, in gang gezet of gecoacht door de ICT-coördinator of het ICT-aanspreekpunt in samenspraak met de leerkracht
  • aanbod- of vraaggestuurd
  • gericht op meerdere leergebieden of domeinen
  • afgestemd op het actief handelen van de kinderen om de betrokkenheid en het leerrendement te verhogen
  • voorzien van principes volgens de meervoudige intelligentie of daarbij horende werkvormen   ( Henk De Reviere )
  • geschikt om ICT- en mediavaardigheden en competenties te evalueren
  • gevolgd door een nabespreking

voorbeelden


werken via een metromodel (een leerverhaal, een beleefpad)

= een concreet leerverhaal om leerkrachten aan te zetten innovatief aan de slag te gaan met als doel leerlingen sterker te engageren tot zelfstandig/coöperatief werk via een rijk aanbod van ICT en media-activiteiten waarbij de ‘stations’, de ‘tools’ en de ‘zones’ in één oogopslag te zien zijn. ' (naar Luk Vanlanduyt - Edubit)

kenmerken:
  • voldoende mogelijkheid tot (zelfstandige) trajectkeuze voor (oudere) leerlingen
  • leerprocesgerichte opdrachten waarbij (coöperatieve) samenwerking aangemoedigd/ondersteund wordt
  • koppeling aan doelen uit het leerplan mediaopvoeding/ICT-eindtermen
  • diversiteit in de gebruikte middelen (per model maximaal 3 nieuwe middelen introduceren)
  • diversiteit in de interessegebieden (meervoudige intelligentie)
  • voldoende differentiatiemogelijkheden (moet-opdrachten en andere; moeilijkheidsgradaties in opdrachten)
  • kansen tot (zelf)evaluatie
  • uitwisselbaarheid over de grenzen van scholen


versie 2016

handleiding (1) bij het metromodel/leerverhaal
handleiding (2) om zelf een metromodel/leerverhaal te maken in Powerpoint
leeg sjabloon (1) metromodel/leerverhaal in Powerpoint
leeg sjabloon (2) metromodel/leerverhaal in Powerpoint
handleiding bij het 'digitakenbord' (metromodel voor kleuters, eerste graad)
leeg sjabloon 'digitakenbord' in Powerpoint
voorbeelden



versie 2020

metromodel Zill (leeg)
handleiding: 'hoe maak ik een ZILL-ig metromodel?'
voorbeelden mediakundige ontwikkeling via METROMODELLEN (aanpasbaar)
handleiding: Hoe maak ik een ZILL-ig DigiTakenbord?
digiTakenbord ZILL (leeg)
metromodel Zill: 'Ik zeg nee'
'ik leer over Pasen en de lente'


werken via leerlingenwijzers

= een stappenplan om kinderen zelfstandig of in kleine groepen te begeleiden bij een opdracht waar ICT- en mediamiddelen gebruikt worden

kenmerken:
  • situering voor de leerkracht
  • het leerpad voor de kinderen
  • ruimte voor een (zelf)evaluatie